A projekt címe: | VTT Hullámtér rendezése az Alsó-Tiszán |
A projekt helyszíne: | Makó, Maroslele, Ferencszállás, Hódmezővásárhely. Algyő, Baks |
Létesítmények száma (db), megnevezése | 5 |
Érintett települések száma (db) | 6 |
Érintett lakosság (ezer fő) | 200 |
Beruházási költség (Ft) | bruttó 4 000 000 000 |
Tervezésben közreműködők száma, képzettsége | 4 fő, építőmérnök, okl.építőmérnök |
Árvízvédelmi szempontból azoknak a kanyarulatoknak a partvédő műveinek erősítése, meghosszabbítása szükséges, melyek az árvízvédelmi töltéseket megközelítik, és az árvízvédelmi töltések áthelyezését a nagyvízi meder vízszállításának növelése nem teszi indokolttá. Mára a Ferencszállási kanyarulat kisvízi partbiztosítása fenntartási hiányosságokat mutat, és nem nyújt megfelelő védelmet, az árvízi kockázatot jelentősen növeli, a beavatkozás elengedhetetlen. A meglévő árvízvédelmi fővédvonal védképességének a megőrzése szükségessé teszi a kanyarulat rendezését.
Partbiztosítások rekonstrukciója keretében megépül:
– 214,250-215,850 fkm szelvények között a jobb parton lévő Levelényi partbiztosítás megerősítése.
– 195,050-195,600 fkm szelvények között a bal parton lévő Lúdvári partbiztosítás helyreállítása a lúdvári mederrendezési munkák során épült vezetőmű meghosszabbításával, illetve a szakadó, becsúszó part biztosításával.
– 186,000-186,800 fkm szelvények között a jobb parton lévő Algyői partbiztosítás helyreállítása a folyó jobb part élének állandósítása érdekében.
Ferencszállási kanyarulat rendezése keretében a partbiztosítás fenntartása, helyreállítása, valamint kiegészítése indokolt a Maros folyó 14,000-16,200 fkm között. A víz a jég és a hordalék levezetésének problémáin jelentősen enyhíthet a tervezett beruházás. A rendezés keretében az árvízvédelmi töltés 619 fm hosszon áthelyezésre kerül, nyomvonala megváltozik, nagyobb lesz a távolság a partél és a töltés között. E mellett a jelenlegi partvédőmű megerősítése és a jobb parti meder él hátrametszése tervezett, úgy hogy a kialakuló partélek közötti távolság B = 110 m legyen.